met steun van:

ONO

Ontwerp je eigen unieke project op maat van je leerlingen!

Projectmatig en geïntegreerd werken, hoe pak je dat concreet aan?


Een vraag die we regelmatig horen vallen in de onderwijswereld en waar we met de tool ONO, kort voor Onderzoek en Ontwerp, graag een antwoord op bieden.


ONO is het resultaat van de Praktijk Wetenschappelijke Onderzoeken ‘Verfrissend STEM’ en ‘STEM: de letters voorbij…’. Via Design Thinking werd de context en de behoeften van de Vlaamse leerkrachten(teams) geframed en geanalyseerd, werden uiteenlopende ideeën gegenereerd en  uitgewerkt tot diverse prototypes. Dit iteratief proces resulteerde tot de ontwerptool ONO.

 

ONO, kort voor ‘Onderzoek en Ontwerp’ is een tool die leerkrachtenteams ondersteunt bij het bedenken en organiseren van unieke uitdagende projecten / lessenreeksen op maat van de klas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

De sterkte van de tool zit hem in het ‘tastbaar’ maken van het proces wat aanzet tot constructieve discussies over hoe betekenisvolle ervaringen opgebouwd kunnen worden en hoe deze bijdragen tot het bereiken van de vooropgestelde leerdoelen. 

ONO stimuleert leerkrachten om uit hun comfortzone te stappen, om projecten op een andere manier te organiseren in plaats van terug te vallen op hun normale routine en om hun leerlingen waar mogelijk meer eigenaarschap te geven over het leerproces.
Met als resultaat:  innoverende, goed doordachte projecten op maat van de klas.

Toekomstplannen
En we zitten niet stil. De komende twee jaar gaan we onze ontwerptool ONO verder optimaliseren én willen we een professionele leergemeenschap creëren tussen leerkrachten, leerkrachten en bedrijven etc.
 

1/1
Laura Willems
Laura Willems
Annelies Depaepe
Annelies Depaepe
Show More

CONTACT